cmu-u-winacties-hiphistorisch-blauw.svg

Dag hip & historisch

Hip & Historisch Utrecht

Dorien won een
Dagje Hip & Historisch Utrecht!

We verrasten de winnaar van onze Instagram winactie met een superleuke dag Hip & Historisch! Hieronder haar persoonlijke blog. Ook zin in zo’n dagje? Laat je inspireren door de leuke adresjes waar Dorien naar toe ging!

Ik neem deel aan een winactie om kans te maken op een dagje Utrecht en: hoera! Kort erna krijg ik bericht dat ik de winnaar ben van een ‘Hip & Historisch’ arrangement. Het team van Zininutrecht regelt voor mijn man en mij een geheel verzorgde dag uit. Wat een luxe! Vrijdag 20 december is het zover. We stappen heerlijk op de trein want naast de Historie staat ons vandaag o.a. een Hippe bierproeverij te wachten ;-) We starten de dag met het bezoeken van een paar van onze favoriete shop-adresjes. O.a. de Bijenkorf, wij vinden dit in Utrecht een prachtige winkel.

Na een wandeling door de stad komen we op een mooi pleintje en gaan we naar binnen bij ‘Jozef’. Een voor ons onbekend adres. De gezelligheid komt ons al tegemoet. We kiezen een plekje uit aan een hoge tafel. Op de lunchkaart is het lastig kiezen, het ziet er allemaal heerlijk uit. We gaan voor een broodje carpaccio en een uitsmijter, met verse jus d’orange. Genieten! Hier ontmoeten we iemand van het team van Zininutrecht. We krijgen de rode zin-in-Utrecht-tas overhandigd met daarin de vouchers en tijden van het programma van deze dag. Heel verzorgd, duidelijk en compleet is ons Hip & Historisch dagje geregeld.

Na de lunch wandelen we om de Domtoren die op dit moment in de steigers staat. Het is een indrukwekkend gezicht, zeker als je er pal onder staat. Het is leuk wandelen in Utrecht, de gezellige straatjes en grachtjes maken het steeds weer een ander gezicht. ’s Middags melden we ons bij de Domkerk waar onze gids al op ons staat te wachten. Deze Domkerk kent een bijzondere geschiedenis. We horen dat Utrecht één van de oudste drie plaatsen in Nederland is, het was één van de eerste plekken waar mensen gingen wonen. Utrecht was 2000 jaar geleden dus ook al heel aantrekkelijk. Het is boeiend om te horen en met eigen ogen te zien wat er in de jaren allemaal gebeurd is. De vele werven langs de gracht in Utrecht (waar nu veel restaurantjes zitten aan het water in de stad) zijn uniek in de wereld. Al met al is er genoeg te horen en is er veel dat we nog niet weten. Onze gids kan ook boeiend vertellen, voor we het weten is er bijna anderhalf uur voorbij.

Vervolgens komen we qua tijd in het nauw, want we zien op ons programma dat we om 16 uur worden verwacht bij Olivier, een heus Belgisch Biercafé. Ons bezoek aan de Willibrordkerk schiet er daarom bij in. Dit biercafé bevindt zich in een kerk. Hadden we dát maar eens eerder gedaan, want wat is dit leuk zeg! Ook hier is het druk, maar op onze komst is gerekend. Een tafeltje staat voor ons klaar mét uitgebreide bierkaart. De kerk is een oude schuilkerk. Ten tijde van de reformatie ontstonden ‘schuilkerken’ zodat de Katholieken in die tijd hun geloof konden blijven belijden. Je kijkt hier echt je ogen uit. Er zit een orgel in en het is heel hoog. De bediening is attent en helpt met het uitzoeken van de goede bieren. Voor de geïnteresseerden: we starten met een ‘Maneblusser’, vervolgens een ‘Gouden Carolus Classic’ en tot slot de ‘Zeezuiper’. Maar ook voor de ‘doorgewinterde’ bierdrinker is hier keus, er zitten hele pittige biertjes tussen. Met een lekker borrelhapje erbij is het hier goed toeven. Wij gaan hier zeker naar terug!

Na de biertjes lopen we naar buiten. Inmiddels is het donker en is de stad sfeervol verlicht. We wandelen naar de Willibrordkerk. Nu we bij de kerk aankomen weten we weer dat we deze al eens eerder bezocht hebben. De kerk is vrij toegankelijk. Het is een rijksmonument en minder oud dan de Domkerk. De schilderingen en het prachtige glas-in-lood zijn het bekijken waard. Wij houden het deze keer bij een rondje om de kerk en wandelen gezellig door de straten.

Tot slot zijn we die avond welkom op nog een unieke plek. BUNK Restaurants. Ook dit restaurant zit op een bijzondere locatie in een voormalige kerk. Al gauw wordt aan tafel door de bediening verteld dat we niet in een ‘gewoon’ restaurant zitten. Dat hadden we inderdaad gemerkt. De locatie, maar ook de bediening, de manier waarop alles geserveerd wordt én de menukaart zijn ‘net even anders’. De porties zijn van een fijne grootte. Wij houden er persoonlijk niet van om overvol de deur uit te gaan, en dat is hier ook echt niet nodig. Je kunt zelf kiezen wat en hoeveel je wilt eten, en er wordt ook gevraagd hoe snel de gerechten elkaar mogen opvolgen. Iets dat wij heel prettig vinden! We hebben echt heerlijk gegeten en het was ook heel gezellig! Je zit in dit restaurant aan vrij lange tafels, waar meerdere mensen aanschuiven. Ook onbekenden dus. Het is mogelijk om te overnachten bij BUNK want naast het restaurant is er een hotel.

Voldaan komen we naar buiten. BUNK ligt op slechts een paar minuten lopen van het station. Bij Starbucks pakken we nog even koffie mee en daarna lekker de trein in. Een heerlijke dag uit, waar we met veel plezier op terugkijken. Maar uitgekeken… dát zijn we nog niet. Tot ziens, Utrecht!

Plan ook een dagje Hip  & Historisch in Utrecht:

Lunchen bij Jozef, Website

Rondleiding in de Domkerk, Website

Biertjes & borrelen bij Olivier, Website

Bezoek aan de Willibrordkerk, Website

Diner in BUNK, Website

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...